Cu un ochi la volan - Soferul monocular

Conduc si am carnet categoria B de 20 de ani. Asta inseamna ca mi-am facut carnet de 3 ori ( la examen si de 2 ori schimbare).
Primele doua dati, pentru ca legislatia era neclara (sau inexistenta) in privinta limitarilor medicale oftalmologice, m-am eschivat de la a ma confrunta cu sistemul, l-am ocolit.
Insa acum (decembrie 2013) legislatia este clara si  - zic unii - permisiva.
Adica este scris clar ca e dreptul tau sa ai carnet categoria B daca vezi doar cu un ochi, dar sa vezi bine, adica sa indeplinesti niste criterii.
Pe scurt, daca ti-ai pierdut vederea la un ochi de mai mult de 6 luni si vezi bine cu celalalt esti OK, este dreptul tau legal. Criteriile restrictive la monoculari se refera la largimea campului vizual, adica, de fapt, sa ai un camp vizual normal al ochiului bun.
Asa ca sa NU LASATI PE NIMENI SA VA SPUNA CA NU AVETI VOIE SA CONDUCETI ! Esti cetatean European si ai drepturi !  :)
Este posibil ca la examenul medical, acum obligatoriu, sa intampinati rezistenta. Nu va lasati! Luati legea tiparita cu voi, solicitati sa fiti examinati, sa va faca examen de camp vizual (il prezint mai jos) si , cu rezultatul dati-le in cap. Nu acceptati refuzuri de tipul "nu ma bag", "nu-mi asum raspunderea", etc. Oftalmologul este  acolo doar pentru a constata daca indeplinesti cerintele legale si atat. Parerea oricui despre monoculari la volan nu are importanta. Important este ce scrie in lege.
Daca nu vor, CERETI BANII INAPOI (daca ati platit) si mergeti in alta parte, cu aceeasi atitudine.
Textul de lege il gasiti in josul aceste pagini.

Examenul oftalmologic consta in verificarea acuitatii vizuale - adica sa cititi literele de pe cunoscutul panou, cu ochelarii pe nas daca este cazul - si Campul Vizual.
Campul Vizual sa masoara cu un ceaun, o semisfera in care va plasati capul chiar in centru si, timp de cateva minute bune, se vor aprinde beculete dispuse pe suprafata lui interioara. Cand vedeti beculet aprins apasati pe un buton pe care-l tineti in mana.
Intensitatea luminoasa a beculetelor variaza in timpul testului.
Testul este destul de obositor daca il faci continuu, de aceea solicitati inainte de a-l incepe sa-l faceti din bucati, cu o pauza la mijloc sau sa puteti cere intreruperea lui din cand in cand.
Cu tupeu, caci nu este un test de rezistenta ci o masuratoare, si nu e bine sa fie afectata de oboseala unui test continuu.
Cereti sa va dea pe hartie rezultatul si pastrati o copie undeva, pe durata celor 10 ani de valabilitate a carnetului, de ce nu?


Cum e sa conduci cu un ochi? Bine merci!
Dupa parerea mea, sunt mult mai importante celelalte lucruri: prudenta, sa nu conduci baut sau prea obosit, sa cunosti regulile si sa le respecti, etc.
Faptul ca vezi doar cu un ochi iti reduce, intr-adevar campul vizual si, sustin unii, perceptia adancimii.
Insa la volan campul vizual, 99.9% folosesti din campul vizual doar partea centrala. Campul vizual limitat poate TEORETIC sa te incomodeze intr-o intersectie sau, mai degraba, sa nu vezi un pieton care vrea sa traverseze chiar prin fata ta cand vrei sa pornesti de pe loc la o trecere, in extrema laterala pe partea ochiului nevazator.
Perceptia adancimii, aprecierea distantei NU reprezinta o chestiune. Dincolo de distanta de 2-3 metri nu mai sunt diferente intre cum vad monocularii si binocularii.
Deci, eventual, cand parchezi masina, sau o manevrezi pe langa obstacole apropiate ar fi ceva de remarcat. Nu in deplasare, atunci vei avea cum sa apreciezi din timp distanta.
Asa ca atunci cand efectuez o parcare si nu stiu cat de departe e in fata sau in spate o alta masina langa care parchez, opresc, cobor, ma uit si finalizez parcarea. Cred insa ca in cazurile delicate asta ar trebui sa faca mai toti soferii, si astfel ar fi mai putine masini lovite in parcare.

Recomand, pentru ca este utila pentru oricine, o oglinda panoramica, din cele care se monteaza peste oglinda retrovizoare. O astfel de oglinda largeste campul vizual lateral, efectiv vei vedea 360 de grade, de jur imprejur, elimina unghiul mort. Are totusi dezavantajul ca, fiind lata, acopera putin mai mult din ceea ce vezi inainte, insa este un inconvenient minor.

De asemenea, recomand purtarea de ochelari de soare sau protectie daca conduceti cu geamul deschis. Praf, pietricele, insecte, pot intra in viteza pe geam si pot intra in ochi. Protejati-va!
Exista - nu doar pentru monoculari- ochelari de condus (de obicei galbeni) care imbunatatesc contrastul in conditii dificile de condus: ceata (!excelenti!), ninsoare/zapada, ploaie si intuneric. Daca aveti ocazia incercati-i, mie mi se par nemaipomeniti pentru anotimpurile reci, ii tin in torpedou.

In rest, tineti minte intotdeauna ca masina este pentru deplasare, nu pentru facut tampenii. Multi au uitat asta si au murit. Cu un ochi sau doi...


LEGISLATIE :

Ordinul 1162/2010 pentru aprobarea Normelor minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul.
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 631 din 9 septembrie 2010 

Art. 2
In sensul prezentului ordin, conducatorii auto se clasifica in doua grupe: 
a) grupa 1: conducatori auto ai autovehiculelor din categoriile A, A1, A2, AM, B, B1 si BE; 
b) grupa 2: conducatori auto ai autovehiculelor din categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 si D1E. 
...
1. Vederea 

1.1. Toti solicitantii unui permis de conducere trebuie sa se supuna unui examen corespunzator pentru a se asigura ca au acuitatea vizuala necesara pentru conducerea unui autovehicul. 

1.2. Daca exista motive de indoiala cu privire la acuitatea vizuala a solicitantului, acesta este examinat de o unitate de asistenta medicala autorizata. La examinarea respectiva se acorda o atentie deosebita urmatoarelor: 
a) acuitatea vizuala; 
b) campul vizual; 
c) capacitatea vizuala in conditii de luminozitate redusa; 
d) sensibilitatea la lumina puternica si contraste; 
e) diplopia; 
f) alte afectiuni oculare care pericliteaza conducerea in conditii de siguranta. 

1.3. In cazul conducatorilor auto si al candidatilor la obtinerea permisului de conducere a unui autovehicul prevazut in grupa 1, permisul poate fi acordat in "conditii exceptionale” atunci cand standardele de camp vizual si de acuitate vizuala nu pot fi respectate; in aceste cazuri, conducatorul auto si candidatii la obtinerea permisului de conducere a unui autovehicul trebuie sa se supuna unui examen medical efectuat de o unitate de asistenta medicala autorizata, pentru a demonstra ca functia vizuala nu este afectata si in alte moduri (inclusiv sensibilitatea la lumina puternica si contrast si vederea in conditii de luminozitate redusa). Conducatorul auto sau solicitantul trebuie sa se supuna si unei probe practice pozitive efectuate de o unitate de asistenta medicala autorizata. 

1.4. Grupa 1 

1.4.1. Persoanele care solicita un permis de conducere sau reinnoirea acestui permis trebuie sa aiba o acuitate vizuala binoculara, daca este necesar, cu lentile de corectie, de cel putin 0,5, cand se utilizeaza ambii ochi. 
In plus, campul vizual orizontal trebuie sa fie de cel putin 120 de grade, extensia trebuie sa fie de cel putin 50 de grade la stanga si la dreapta si de 20 de grade ascendent si descendent. 
Nu trebuie sa existe deficiente pe o raza de 20 de grade fata de axul central. 
Atunci cand se detecteaza sau se declara o afectiune oculara evolutiva, se pot emite sau reinnoi permise de conducere, cu conditia ca solicitantul sa efectueze unele examene periodice in cadrul unei unitati de asistenta medicala autorizate. 

1.4.2. Persoanele care solicita un permis de conducere sau reinnoirea acestui permis si care au pierdut in totalitate vederea la un ochi ori care utilizeaza doar un ochi (de exemplu in cazul diplopiei) trebuie sa aiba o acuitate vizuala de cel putin 0,5 cu lentile de corectie, daca este necesar. Unitatea de asistenta medicala autorizata trebuie sa certifice existenta suficient de indelungata a starii respective de vedere monoculara pentru a permite adaptarea si ca la ochiul respectiv sunt intrunite cerintele stabilite la pct. 1.4.1. 

1.4.3. Dupa aparitia recenta a diplopiei sau dupa pierderea vederii la un ochi, trebuie sa existe o perioada de adaptare de minimum 6 luni, pe durata careia se interzice conducerea autovehiculelor. Dupa aceasta perioada, conducerea autovehiculului este permisa numai in urma unui aviz favorabil din partea specialistilor oftalmologi si a expertilor auto. 

1.5. Grupa 2 

1.5.1. Persoanele care solicita eliberarea permisului de conducere sau reinnoirea acestui permis trebuie sa aiba acuitatea vizuala, cu lentile de corectie, daca este necesar, de cel putin 0,8 la ochiul cel mai bun si de cel putin 0,1 la celalalt ochi. Daca se utilizeaza lentile de corectie pentru a obtine valori de 0,8 si 0,1, acuitatea respectiva (0,8 si 0,1) trebuie sa se obtina fie prin corectie cu ajutorul ochelarilor de maximum plus 8 dioptrii, fie cu ajutorul lentilelor de contact. Corectia trebuie sa fie bine tolerata. 

1.5.2. In plus, campul vizual orizontal trebuie sa fie de cel putin 160 de grade la ambii ochi, extensia trebuie sa fie de cel putin 70 de grade la stanga si la dreapta si de 30 de grade ascendent si descendent. Nu trebuie sa existe deficiente pe o raza de 30 de grade fata de axul central. 

1.5.3. Nu se emit si nu se reinnoiesc permise de conducere pentru solicitantii sau conducatorii auto care prezinta probleme in ceea ce priveste sensibilitatea la contraste sau care sufera de diplopie. 

1.5.4. Dupa o pierdere importanta a vederii la un ochi, trebuie sa existe o perioada suficienta de adaptare de minimum 6 luni, pe durata careia se interzice conducerea autovehiculelor. Dupa aceasta perioada, conducerea se permite numai in urma unui aviz favorabil din partea specialistilor oftalmologi si a expertilor auto. 

SI

Ordinul Ministerului Sanatatii si Familiei nr. 87 din 3 februarie 2003, aparut în 
Monitorul Oficial al României, Partea I Nr. 149 / 7.03.2003

Oftalmologie 

 1. Afectiuni ale globului ocular sau ale anexelor, care afecteaza acuitatea vizuala sau efortul vizual, pâna la vindecare 
 2. Boli însotite de atrofia nervilor optici, cu scaderea acuitatii vizuale si/sau a câmpului vizual 
 3. Orice leziune cicatriceala a polului anterior sau orice retinopatie care conduce la scaderea severa a acuitatii vizuale si a câmpului vizual 
 4. Discromatopsii 
 5. Afachia a carei corectie nu determina o limita admisa a vederii 
 6. Astigmatism cu componenta hipermetropica peste 2,5 d.sf. în limitele de acuitate vizuala admise, cu exceptia celor corectate 
 7. Anizometropie peste 3 d.sf. 
 8. Reducerea câmpului vizual sub 80? temporal si sub 50? nazal 
 9. Scaderea acuitatii vizuale sub 0,5 la ambii ochi cu corectie optica 
 10. Vicii de refractie care nu se pot corecta 
 11. Diferenta de corectie aeriana între ochi peste 5 d.sf. 
 12. Nistagmus care este asociat cu scaderea acuitatii vizuale 
 13. Hemeralopie 
 14. Strabism paralitic, cu acuitate vizuala sub limita admisa, fara vedere binoculara si cu deviere mai mare de 20? 
 15. Ptoza palpebrala sau deformari cicatriceale palpebrale, daca acopera mai mult de jumatate din cornee, necorectabile chirurgical 
 16. Pterigion întins cu caracter evolutiv 
 17. Conducatorii de autovehicule care au pierdut un glob ocular, organic sau functional sub limitele baremului, nu au dreptul sa conduca pe drumuri un autovehicul timp de 6 luni, iar dupa acest interval, numai cu conditia ca ochiul restant sa aiba un câmp vizual normal si AV de cel putin 0,6 cu corectie optica, daca este cazul.